Strona główna » KOLEJne inwestycje na stacji Gniezno Wąskotorowe

KOLEJne inwestycje na stacji Gniezno Wąskotorowe

przez Nikodem

Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa stanowi jedną z najbardziej atrakcyjnych miejscowości w powiecie gnieźnieńskim, reprezentując ważne dziedzictwo kulturowe naszego regionu. W ostatnich latach Zarząd Powiatu Gnieźnieńskiego podjął wiele działań, które miały na celu ochronę i promocję zasobów GKW. Jednym z kluczowych kroków było przywrócenie ruchu turystycznego na kolejce. Dzięki zaangażowaniu różnych podmiotów oraz wsparciu finansowemu ze środków Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego w latach 2020-2023, udało się przeprowadzić liczne prace remontowe zarówno infrastruktury, jak i taboru.

„W bieżącym roku zakupiliśmy dwie drezyny rowerowe za środki własne, które mają wzbogacić doświadczenie turystyczne, umożliwiając podróż między innymi nad jeziorem Powidzkim. Będą one kursować na trasie między Powidzem a plażą Przybrodzin, wykorzystując tory kolejki” – mówi Piotr Gruszczyński, starosta gnieźnieński. „Dodatkowo, odnowiliśmy pomieszczenia parowozowni, aby stworzyć nową salę wystawową, doskonale uzupełniającą przestrzeń dworca GKW. Przeprowadziliśmy także bieżące naprawy torowiska, zdobywając niezbędne licencje na prowadzenie przejazdów. Całkowity koszt tych działań wyniósł około 180 tysięcy złotych” – informuje starosta P. Gruszczyński.

Jak zaznacza Wojciech Krawczyk, dyrektor Wydziału Komunikacji, Transportu i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, już w 2020 roku wykonano niezbędny remont torów od stacji Gniezno Wąskotorowe do przystanku Jelonek, uzyskując pozwolenie na użytkowanie za 120 tysięcy złotych. Wznawiano również przejazdy turystyczne, otwarto przystanek „KULTURA”, oraz wyremontowano peron nr 2 na stacji Gniezno Wąskotorowe. Dodatkowo, przeprowadzono remont torów od przystanku Jelonek w kierunku Niechanowa na odcinku 1 km, co pochłonęło około 130 tysięcy złotych.

W kolejnych latach kontynuowano prace remontowe, w tym wymianę instalacji elektrycznej w budynku Wagonowni (50 tysięcy złotych), generalny remont wagonu typu rumuńskiego (40 tysięcy złotych), oraz instalacji elektrycznej w budynku Parowozowni (70 tysięcy złotych). Ważnym elementem była także naprawa wagonu 3AW, której część została zrealizowana w poprzedniej kadencji. Obecnie, prace naprawcze są na ostatnim etapie, a całkowite koszty oszacowano na 30 tysięcy złotych.

You may also like

Zostaw komentarz